Workshop: Het brein van Generatie Z

Workshopleider: Niek Aikema

Waarom doet Generatie Z zoals ze doet? Waarom zijn de jongeren van deze generatie wie ze zijn? Waarom denken ze twee dingen tegelijk te kunnen, zonder door te hebben dat ze toch de helft missen? In deze workshop namen we een kijkje in het brein van Generatie Z en kregen de deelnemers antwoord op deze vragen, die namelijk vanuit het brein te verklaren zijn en waar deze jongeren iets aan kunnen hebben om hun werkdagen efficiënter vorm te geven.

Hieronder een korte samenvatting:
De digitale revolutie brengt ons veel kansen en mogelijkheden. Echter voor ons brein is dit niet altijd alleen maar positief. Door de intrede van de smartphones en iPads (zowel privé, als in het onderwijs of bedrijfsleven) neemt stress en burn-out toe onder de mensen. Hoe kan dit?

Het puberbrein is volop in ontwikkeling. De ontwikkeling van (de belangrijkste onderdelen)  van de hersenen gaat helaas niet gestructureerd, maar juist in ongelijk tempo en met sprongen tegelijk. Dit zorgt ervoor dat onze pubers vatbaarder zijn voor bijvoorbeeld emotie, verslavingen, korte termijn beloningen, in plaats van voor langetermijndenken, loopbaan uitstippelen, blik op de toekomst, logisch nadenken, goede keuzes maken, remmingen toepassen. En juist deze zaken zijn van belang om succesvol te worden in je leven.

Telefoons, tablets, apps etc. worden ontwikkeld om mensen verslaafd te maken en juist (de prestaties van) de pubers lijden hieronder. Maar ook volwassenen maken hierdoor meer fouten en presteren duidelijk minder. We zijn meer gaan multitasken, iets wat helemaal niet kan. Hierdoor zijn we trager in het uitvoeren van opdrachten en maken we veel meer fouten. Daarnaast staan we constant ‘aan’, ‘online’ en in verbinding, wat zorgt dat we over-stresst raken. Het wordt tijd dat we ons hier bewust van zijn. De voordelen van de digitale revolutie kennen en ervaren we allemaal, maar de nadelen en gevaren mogen we niet onderkennen. Het wordt tijd om hier balans in te vinden, voor onszelf, maar ook voor onze pubers, leerlingen,  werknemers.

Reacties van deelnemers:

  • Positief, vernieuwend en interessant om te horen en te leren over het brein van pubers, maar ook van onszelf.
  • Nieuwe kennis opgedaan, waar je in de praktijk ook wel iets mee kunt.
  • Balans in je leven is erg belangrijk om te kunnen leren.
  • Mensen kunnen niet multitasken, gevaren van de smartphone.