MEERweten - week 44 - 2021

01-11-2021

WEEK 44 2 november t/m 8 november 2021

DAGOPENING

Dankbaar  
     
  Deze week staan we stil bij het thema ‘dankbaarheid’. Woensdag is het dankdag. Een dag die apart is gezet om te danken, maar wat is ‘danken’ nou eigenlijk? Als je googelt op het woord dankbaarheid, zie je dat er veel websites zijn die mensen stimuleren om dankbaar te zijn.

Als je dankbaar bent en je dingen kunt benoemen om dankbaar voor te zijn, sta je positief in het leven. Het is goed om na een dag, waarin niet alles goed ging, ook na te gaan wat wel goed was, waar je dankbaar voor bent. Denk bijvoorbeeld aan de momenten waar je van genoten hebt! We zijn misschien wel geneigd om meer aandacht te geven aan het negatieve, terwijl er vaak ook genoeg positiefs te benoemen is. Daarom is het goed om na te denken over wat wel goed en fijn is en God daarvoor te danken.

 
 

MAANDAG 1 NOVEMBER

Danken

Filippenzen 4:6-7

DINSDAG 2 NOVEMBER

In lastige omstandigheden

Lucas 1:46-52

WOENSDAG 3 NOVEMBER

Dankdag: leerlingen vrij

DONDERDAG 4 NOVEMBER

Woorden

Efeze 5:1-4

VRIJDAG 5 NOVEMBER

Richt je op Hem

Kolossenzen 2: 6,7

 

 

AGENDA

 
 

Woensdag 3 november
Dankdag: leerlingen zijn vrij

 
 

 

NIEUWS - SCHOOLBREED

VEILIG IN HET VERKEER  
     
  De tijd van het jaar breekt aan dat onze jongeren in het donker of in het schemer naar school komen en weer terug naar huis fietsen. Wat is het fijn als iedereen elke dag veilig op school en weer thuiskomt.

Het is belangrijk dat de jongeren worden gezien door andere weggebruikers. Wat helpt is goede verlichting op de fiets. Naast verlichting helpt het om niet te veel donkere kleding te dragen, maar kleding die opvalt. Het is natuurlijk ook belangrijk om tijdens het fietsen zelf oren en ogen goed open te houden. Gebruik op je fiets dus geen mobiel en luister geen harde muziek. Wij hopen dat u samen met uw kind wilt zorgen voor fietsverlichting.

Laten we er samen aan werken dat onze jongeren veilig deelnemen aan het verkeer.

 
 

FACILITEITEN TIJDENS TOETSEN  
     
  Dyslexie en dyscalculie
Leerlingen met een dyslexie- of dyscalculieverklaring hebben recht op extra tijd voor het maken van een toets of een examen. Daarnaast kunnen deze leerlingen aanspraak maken op extra faciliteiten tijdens toetsen en examens. Zo kan een leerling met dyslexie ingesproken toetsen aanvragen.
De ouder(s)/verzorger(s) van de leerlingen met dyslexie van 4GT ontvangen deze week een formulier waarop de ouder(s)/verzorger(s) kunnen aangeven of hun kind gesproken tekst bij toetsen/examens wil. Ook kunnen ze op dit formulier aangeven voor welke vakken ze dit zouden willen. Graag dit formulier deze week weer inleveren bij de mentor.

ADHD, PDD-NOS, ASS, …
Leerlingen met één van bovengenoemde beperkingen hebben ook recht op extra tijd bij toetsen. De diagnose moet dan beschreven staan in een onderzoeksverslag en dit verslag moet in het digitale dossier van de leerling staan.


Faciliteitenpas
Leerlingen met een beperking die een faciliteit toegewezen hebben gekregen, hebben een faciliteitenpas. Op deze pas staat vermeld waar de leerling recht op heeft bij een toets.

 
 

INTERACTIEVE VOORSTELLING ‘LIKE’ OVER PESTEN  
     
  Hoe is het om gepest te worden of buitengesloten te zijn? Wat kun je als omstander doen aan pesten? Dit komt aan bod bij de voorstelling Like van Theatergroep PlayBack. Like brengt de dialoog tussen jongeren op gang en laat hen nadenken over zichzelf en de wereld om hen heen. De theatergroep speelt van 9 t/m 12 november 2021 voor de brugklassen op De Meerwaarde.

Zoë en Mila (13 jaar) zijn beste vriendinnen. Als klasgenoten zeggen dat Zoë stinkt en kinderachtig is, vindt Mila het moeilijk om voor haar op te komen. Bevriend zijn met Zoë beschadigt haar eigen populariteit, denkt Mila. Langzaam komt Zoë steeds meer alleen te staan. Ze wordt gepest via Whatsapp, maar ook verbaal en fysiek. Ze verschijnt niet meer op school. In een hotelkamer vertelt Zoë haar verhaal. Het publiek denkt mee: wat kan Zoë doen?

‘Als je gepest wordt, kan je schooltijd voelen als een straf.. ‘Like’ helpt mee om pesten bespreekbaar te maken. Doordat de voorstelling interactief is en jongeren zelf ‘meedoen’ komt het verhaal over pesten dichtbij. Ze voelen zich geroepen om voor een ander op te komen en krijgen inzicht in groepsprocessen.’

Meer informatie vind je op Theatergroep PlayBack - Theatergroep PlayBack (tgplayback.nl) of bekijk de trailer van LIKE.

 
 
 
 
 

NIEUWS - UIT DE TEAMS

Afdeling Groen op pad  
     
  Vorige week heeft de afdeling Groen een tussenweek georganiseerd. Van koeien scheren tot een bezoek aan de Tweede Kamer. En van een plastic soep project met afval prikken tot aan een bezoek aan een kwekerij.

Lika en Eva uit 4KG1 vonden het bezoek aan de Tweede Kamer erg leuk. “Vooral de speurtocht door Den Haag was leuk. We moesten daarbij vragen beantwoorden over de grondwet, ministers, de koning en de Tweede Kamer. Daarna kregen we nog een leuke rondleiding door de Tweede Kamer. We zagen toen Hugo de Jonge in een debat over de geldbesteding in de zorg.”

 
 

Verlichtingtafel  
     
  Op het M&T plein is in de herfstvakantie een mooie practicum verlichtingtafel geleverd door de firma Brink Techniek. We proberen de leerlingen op een leuke en eenvoudige manier te leren hoe lampen, knipperlichten en de toeter van een auto aangesloten worden. Via de rode bedrading gaat via een schakelaar, net als in een auto, de stroom lopen naar de lampen. Op het practicumbord is overzichtelijk te zien hoe dit werkt. Voor leerjaar 3 en 4 zijn er ook mogelijkheden om te meten aan verschillende onderdelen.

De mannen van de Techniekroute hebben vandaag voor het eerst gewerkt met het bord. Met een schema, de rode en zwarte draden is het Thijn en Bas gelukt de stadslichten en achterlichten al aan te sluiten! Tot slot moest uiteraard de toeter ook nog getest worden….

Team M&T

 
 
 

 

Postadres
Postbus 223
3770 AE Barneveld


Bezoekadres
Rietberglaan 6
3771 RD Barneveld
 


Contact
T 0342 404 777
info@demeerwaarde.nl