MEERweten - week 21 - 2018

22-05-2018

WEEK 21 - 23 mei t/m 28 mei 2018

WEEKOPENING

Praktisch leren (van de Heilige geest)  
     
 

Praktisch leren. Daar houden we van op De Meerwaarde. Leren door te doen. Het pinksterweekend zit er net op. We hebben erbij stil gestaan dat de Heilige Geest door God is gegeven. Dat bleef en blijft niet zonder gevolgen. We horen deze week hoe de leerlingen van Jezus praktisch aan de gang gingen gedreven door de Heilige Geest. Zijn werk gaat nog steeds door. Laten we ervan leren door het in de praktijk te brengen. Leren door te doen. Door de kracht van de Heilige Geest!

 

 
 

DINSDAG 22 MEI

Spreekbeurt

Handelingen 2: 12-18

WOENSDAG 23 MEI

Eenheid en delen

Handelingen 4: 32-35

DONDERDAG 24 MEI

MOED als het MOET

Handelingen 5: 28-32

VRIJDAG 25 MEI

Handen uit de mouwen

Handelingen 6: 2-4

 

 

AGENDA

 
 

maandag 28 mei
Aanvang excursieweek (leerjaar 3)

 
 
 
 

maandag 28 mei
Aanvang projectweek (leerjaar 1 en 2)

 

 
 

 

NIEUWS - SCHOOLBREED

Een dochter voor mevrouw van de berg  
     
  Op 27 april is onze collega mevrouw Van de Berg bevallen van een dochtertje: Norah. Een zusje voor Hugo. Op het kaartje is hun dankbaarheid verwoord: Dank U, Heer, U liet ons weer het wonder beleven, ons werd een dochter en zusje gegeven. Wij wensen dit gezinnetje een fijne tijd toe en veel geluk voor de toekomst.  
 

Succesvolle bijeenkomst "Over werken op De Meerwaarde"  
     
  Woensdagavond was er een avond over werken op De Meerwaarde. Zo'n 70 bezoekers namen deze avond de gelegenheid om een kijkje te nemen op De Meerwaarde om te horen over werken in het onderwijs en De Meerwaarde als werkgever. Na ontvangst werden de bezoekers door medewerkers van de school rondgeleid. Tijdens deze rondleiding kregen zij o.a. informatie over de school, het onderwijsconcept, de opleidingen die de school verzorgt en de identiteit. Ook vertelden de medewerkers zelf hoe zij het werken op De Meerwaarde ervaren. Na de rondleiding konden bezoekers onder het genot van een hapje en drankje aan de informatiestands meer inhoudelijke informatie krijgen over de verschillende leergebieden, identiteit, Onderwijsservicebureau, bevoegdheden, opleidingen, zij-instroomtraject en actuele vacatures. Een geslaagde avond die door de bezoekers zeer werd gewaardeerd.  
 

Wat moet je doen als het alarm afgaat?  
     
  We vinden het belangrijk dat in geval van calamiteiten iedereen weet wat hij moet doen. Bij calamiteiten gaat het brand/ontruimingsalarm af. Vroeger werd dan sowieso het hele gebouw ontruimd. Sinds kort kunnen we het brand/ontruimingsalarm echter ook voor een deel van het gebouw af laten gaan. Dat kan bij sommige specifieke calamiteiten voldoende zijn. In geval van twijfel wordt altijd het hele gebouw ontruimd. Wat moet je nu als leerling doen bij het afgaan van het brand/ontruimingsalarm? Van de leerling wordt verwacht dat hij/zij direct met de docent naar de aangegeven verzamelplaats gaat. Leermiddelen, jassen en tassen worden achtergelaten.

De verzamelplaatsen worden aangeduid met het volgende bord: Het kan nu dus ook zo zijn dat niet het gehele gebouw ontruimd hoeft te worden. Alleen de afdeling/verdieping waar op dat moment het alarm afgaat moet dan ontruimd te worden. De overige afdelingen, waar het alarm niet afgaat, worden wel op de hoogte gebracht door middel van het omroepsysteem. Op de afdelingen waar het alarm niet afgaat blijven de leerlingen in hun klas/op hun afdeling zitten. Mocht het toch nodig zijn om ook deze afdelingen te ontruimen, dan zal ook hier het alarm geactiveerd worden. Het is belangrijk dat de leerlingen echt naar de verzamelplaats gaan. Als er groepen direct buiten bij de ingang/uitgang bij het gebouw blijven staan, kan dat onveilig zijn en is het gebouw niet bereikbaar voor hulpdiensten. Bovendien blijkt dat als er niet doorgelopen wordt bij de ingang, de ontruiming langzamer verloopt. Dit komt omdat de groep voor de deuren de doorgang belemmerd. Het is daarom in het kader van de veiligheid belangrijk echt naar de verzamelplaatsen te lopen.

Waar is dan de verzamelplaats? Als het hoofdgebouw of de sporthal ontruimd moet worden is de verzamelplaats bij het bord (zie afbeelding hierboven) achter de sporthal. Voor de tijdelijke huisvesting is de verzamelplaats bij het bord in de tuin vlak bij het duurzaamheidsstation. We benadrukken nogmaals dat de verzamelplaats te allen tijden gebruikt dient te worden in verband met de veiligheid en om de eventuele hulpdiensten vrij baan te geven. Het kan gebeuren dat de calamiteit van dien aard is dat het verblijven op de hierboven genoemde verzamelplaatsen ook niet verantwoord is. Het hoofd BHV (herkenbaar aan zijn velgekleurde hesje met opschrift Hoofd BHV) zal dan nadere instructies geven over waar heen te verplaatsen.
 
 

Toestemming publicatie examenuitslag  
     
  Op woensdag 13 juni a.s. zijn de uitslagen van de examens bekend en worden de examenkandidaten geïnformeerd over de uitslag. Zoals voor ons gebruikelijk, willen we 's middags na 18.00 uur de namen van de geslaagde leerlingen publiceren op onze website. We zijn trots op hun resultaten en feliciteren de geslaagde leerlingen ook graag door middel van een naamsvermelding in de Barneveldse Krant en op de website van die krant. Per 25 mei a.s. hebben we te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In verband met die wet vragen wij toestemming voor de publicatie van de examenuitslag van onze leerlingen. Ouder(s)/verzorger(s) van de examenkandidaten ontvangen een bericht van VOspiegel om hun toestemming kenbaar te maken. Indien de betreffende examenkandidaat woensdag 13 juni 16 jaar of ouder is, moet hij/zij daar zelf toestemming voor geven.  
 

PraktijkExamens Entree opleidingen  
     
  Leerlingen van de Entree opleidingen bij Praktijkonderwijs zijn deze week ook begonnen aan hun schriftelijke examens. Net voor de vakantie hebben ze ook hun praktijkexamens in de lessen afgerond. Voor de verschillende profielen zijn praktische examens gemaakt waarbij de leerlingen vooral konden laten zien wat ze allemaal met hun handen konden.

De Entree richtingen Bouwen en Wonen en Mobiliteit hebben samen examen gedaan. Vier jongens bogen zich over een opdracht waar zij aan de hand van een bouwtekening zelfstandig een werkstuk moesten maken. Veiligheid, het juiste gebruik van de gereedschappen en nauwkeurigheid werden getest. Alle vier de jongens zijn ruim geslaagd.

Bij Handel en Verkoop bestond het examen uit verschillende opdrachten. De theorieopdrachten gingen over bijvoorbeeld een vrachtbrief lezen en ergonomisch werken. De praktijkopdrachten bestonden uit kassa- en klantvaardigheden en de artikelpresentatie.

Plant en groene leefomgeving is voor het examen de kas in gedoken. Er werd een kantopsluiting gemaakt, waarbij er goed moest worden gemeten. Nauwkeurig en netjes te werk gaan was belangrijk. De leerlingen hebben ook een heg geplaatst. Over dit alles werd gereflecteerd, want zonder terugkijken kun je ook niet verbeteren. Alle drie de jongens zijn geslaagd voor hun examen.

De leerlingen met profielkeuze Horeca moesten wat ze de afgelopen jaren hebben geleerd laten zien in het praktijkexamen. Vlot en vaardig werd er gewerkt en binnen de gestelde tijd konden alle gerechten worden geserveerd. Productherkenning was ook een (moeilijk) onderdeel van het examen. Uiteraard werd er gelet op de organisatie van de werkzaamheden en de hygiënische eisen van de werkplek en natuurlijk de persoonlijke hygiëne. Aan het begin van de middag konden we de uitslag vaststellen waarbij iedereen was geslaagd met een "voldoende" of een "goed".

Ook de leerlingen van Dienstverlening en Zorg hebben examen gedaan. De opdracht was een casus van Zorghotel Lindenheuvel. Ze moesten een flyer maken voor het open huis, een kamer schoonmaken zodat die als toonkamer voor het open huis kon dienen en een gezelschapsspel doen met bewoners. Tot slot nog een theorie onderdeel. De toppers zijn allemaal geslaagd.
 
 
 
 

NIEUWS - VAN DE EXAMENCOMMISSIE

Start centraal schriftelijk examen  
     
  Vorige week zijn de leerlingen van klas 4 begonnen met het centraal examen. Deze week wordt het centraal examen ook afgenomen. We willen alle kandidaten heel veel succes wensen met de voorbereidingen en willen nog wijzen op de begeleidende informatie die verstrekt is bij het persoonlijk examenrooster.  
 

Rekentoets klas 4  
     
  Deze week, donderdag en vrijdag 24 en 25 mei, krijgen de leerlingen van klas 4 (die zich hiervoor hebben opgegeven) nog één keer de kans om de rekentoets te maken. De betreffende leerlingen krijgen bericht op welke dag en tijdstip ze op school verwacht worden.  
 

Rekentoets klas 3  
 
  In de week van maandag 4 juni krijgen de leerlingen van klas 3 de eerste mogelijkheid om de rekentoets te maken. Alle leerlingen van klas 3 doen hieraan mee en krijgen nog informatie over dag en tijdstip.  
 
 
 

NIEUWS - UIT DE TEAMS

Workshop fotografie K&C 2GT  
     
  Het was echt super leuk en we hebben heel erg veel geleerd. We kregen eerst een goede uitleg binnen in het BV lokaal. Toen kreeg je in groepjes van 2 allemaal een camera mee en gingen we buiten in de tuin foto's maken. Eerst alleen een portret en toen van je hele lijf. Het was super leuk en hij hielp ons heel erg goed.  
 

Workshops BV onderbouw  
     
  Vorige week hadden alle leerlingen van de onderbouw een workshop, o.a. rappen, fotografie en stomme film. Hieronder enkele raps van 2GT5:

 
"Wij zijn wij, we zijn voor jezelf zijn
Mensen accepteren 't is moeilijk om te leren
Toch moet je het doen sta sterk in je schoen
Waar je ook sta van Canada tot Panama voelde thuis!!"
Rachel van der Stouwe en Lianne Snitselaar

"We zijn onszelf en we kunnen goed rappen
We houden van insta en van snappen
Dit is onze levensles voor jullie allemaal
Wees maar niet bang dat je een keertje faal
Falen is goed voor iedereen denk maar niet... alles kan meteen!"
Laura Luttikhuisen en Dewi van Vliet

"Ik ben Shirana Papilaja en kom uit de Molukse wijk
Nee, daarvan heb ik echt geen spijt
Moluks eten is waar ik van hou
Want eten is nooit flauw."
Shirana Papilaja
 
 

 

Postadres
Postbus 223
3770 AE Barneveld


Bezoekadres
Rietberglaan 6
3771 RD Barneveld
 


Contact
T 0342 404 777
info@demeerwaarde.nl